Nauczycielki grupy: Małgorzata Lorkowska, Monika Muchlińska,
Agnieszka Weltrowska
Pracownik obsługi: Wioleta Gretkiewicz
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC MAJ
„Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość tryumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania”.
Janusz Korczak
Tydzień I KTO NAM POMOŻE?
1) Służby ratunkowe
2) Policjanci
3) Strażacy
4) Lekarze
5) Numery alarmowe
Tydzień II OD POMYSŁU AŻ PO DACH
1) Wspólna praca
2) Planujemy i budujemy
3) Zwierzęcy konstruktorzy
4) Raz, dwa, trzy – budujesz ty
5) Nasze konstrukcje
Tydzień III Święto Rodziny
1) Ważne słowa
2) Rodzice i rodzeństwo
3) Liczymy…na siebie!
4)Piosenka dla mamy i taty
5) Niespodzianka dla bliskich
Tydzień IV JAK POWSTAJE?
1) Praca jest ważna
2) Jak powstają ubrania?
3) Jak powstaje nabiał?
4) Jak powstaje muzyka?
5) Jak powstaje ciasto?
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Dziecko sześcioletnie:
- bierze udział w zabawach ruchowych organizowanych wspólnie z innymi dziećmi,
- bierze udział w;
- – zabawach i ćwiczeniach orientacyjno – porządkowych,
- – zabawach i ćwiczeniach bieżnych,
- – ćwiczeniach z elementami rzutu, toczenia i celowania,
- – zajęciach rytmicznych,
- uczy się pokonywania słabości i ograniczeń własnego ciała,
- uczy się wytrwałości,
- potrafi się ubrać adekwatnie do pogody,
- ćwiczy mięśnie brzucha,ćwiczy mięśnie stóp,
- pamięta o zachowaniu porządku w swoim otoczeniu,
- sprawnie posługuje się kredkami, flamastrami, pędzlem, ołówkiem, kredą, węglem rysunkowym,
- uczy się pokonywania słabości i ograniczeń własnego ciała,uczy się wytrwałości,zna znaczenie powiedzenia „trening czyni mistrza”,
- buduje złożone budowle, np. np. z drobnych klocków lego,
- tworzy własne kompozycje z wycinanych samodzielnie elementów.
- II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
- Dziecko sześcioletnie:
- rozumie znaczenie wizyt kontrolnych u lekarza, stara opanować lęk,
- rozumie,że należy poddawać się niezbędnym zabiegom medycznym , np. szczepienie,
- udziela pomocy osobom, które je potrzebują,
- jest wrażliwy na krzywdę innych,
- rozumie i akceptuje uczucia swoje i innych osób,
- podejmuje samodzielne próby poradzenia sobie z trudnymi emocjami,
- bierze udział w ćwiczeniach relaksacyjnych,
- III Społeczny obszar rozwoju dziecka
- Dziecko sześcioletnie:
- – wie, jak się zachować w sytuacjach zagrażających życiu,, np. w czasie pożaru, powodzi,
– zna numery alarmowe,
- zgodnie współpracuje w grupie,
- zachowuje się spokojnie i cicho w czasie zajęć wymagających skupienia,
- wypowiada się w logiczny sposób na temat wydarzeń życia codziennego, utworów literackich, przedstawień teatralnych, obejrzanych filmów.
- IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- Dziecko sześcioletnie:
- doskonali posługiwanie się mową,
- doskonali słuch fonematyczny,
- wyszukuje różnice na obrazkach – 8 i więcej,
- układa obrazki składające się z wielu części pociętych na różne sposoby,
- rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane,
- odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach,
- jest zainteresowane czytaniem,
- rozwiązuje zagadki wymagające rozumienia pojęć ogólnych,
- tworzy rymy do podanych słów,
- rysuje szlaczki literopodobne po śladzie i kontynuuje je samodzielnie w szerokiej liniaturze,
- samodzielnie aranżuje przestrzeń do zabaw tematycznych,
- porządkuje zaaranżowaną przestrzeń po skończonej zabawie,
- odczytuje cyfry oznaczające liczby od 0-10,
- pokazuje zagadki pantomimiczne, naśladując ludzi, zwierzęta, czynności itp,
- wyraża swoją wiedzę o świecie za pomocą prac plastycznych i konstrukcyjnych,
- reaguje ruchem na zmiany nastroju, tempa , dynamiki muzyki,
- słucha dłuższych utworów czytanych przez nauczyciela,
- wyciąga wnioski na podstawie zaobserwowanych związków przyczynowo – skutkowych, w czasie układania historyjki obrazkowej,
- rozwija rozumienie pojęć określających; wielkość przedmiotów,
- wymienia pory roku,
- wymienia aktualny miesiąc,
- wymienia dni tygodnia w kolejności,
- prowadzi okresowo kalendarz pogody,
- prowadzi uprawy roślin w kąciku przyrody,
- bierze udział w zabawach ruchowych w języku obcym,
- wykonuje ćwiczenia ortofoniczne,
- w czasie zabaw swobodnych i tematycznych tworzy konstrukcje , zestawia zabawki i przedmioty, nadając im znaczenie np. dom,
- klasyfikuje obrazki, tworząc łańcuszki; rolnik, ciągnik, trawa, krowa, mleko,
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne; koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt,
- wie, gdzie mieszkają i czym się odżywiają zwierzęta w naturalnym środowisku
W tym miesiącu poznamy literę; — h, H jak haczyki
– wprowadzenie znaku większości i mniejszości.
Piosenka pt. „Serce dla mamy i taty”
1) Codziennie rano mnie uśmiechem wita.
„Czy dobre sny się śniły?” – zawsze spyta.
Nakarmi pysznościami głodne brzuchy.
Wyleczy, kiedy chore są maluchy.
Ref) Kocham Ciebie, Mamo, i dziękuję.
Jesteś czarodziejką, co mój świat czaruje.
Kocham Ciebie, Mamo i w podzięce
Dziś Ci daję moje serce.
2) Ma dużo czasu dla swojego smyka.
W grę zagra, dom zbuduje i poczyta.
Rozśmieszy, kiedy humor się zepsuje.
I na dobranoc czule pocałuje.
Ref) Kocham Ciebie, Tato, i w dziękuję.
Jesteś czarodziejem, co mój świat czaruje.
Kocham Ciebie, Tato, i w podzięce
Dziś Ci daję moje serce.