Miejskie Przedszkole Publiczne nr 3

"... pozwól dziecku poznać świat w przedszkolu,
aby ono zechciało pokazać się w świecie ..."

<Motylek

Grupa V Motylki

Nauczycielki grupy: Ewa Malinowska, Beata Mazur

Pracownik obsługi: Sylwia Bednarczyk

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

na miesiąc październik 2022

 

I tydzień –  Jesień w sadzie

W tym tygodniu  dzieci dowiedzą się, czym jest sad. Poznają literę o, O, jak owoce. Będą uczyć się wysłuchiwać głoskę o na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Nauczą się jak się kreślić nową literę – małą i wielką. Poznają nazwy wielu owoców; będą bawić się w rozpoznawanie ich bez udziału wzroku. Poznają liczbę 1, a także jej zapis graficzny, czyli cyfrę 1. Będą odpowiadać na pytania: ile jest elementów, oraz który z kolei jest wskazany element.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Powtarzanie nazw owoców, wyszukiwanie ich nazw i zdjęć w internecie.
  • Zabawa w klasyfikowanie: które z owoców rosną w Polsce, a które są do Polski sprowadzane.
  • Wspólne przygotowywanie prostych smakołyków (deserów) z owoców.
  • Zabawy w przeliczanie dowolnych owoców; określanie, ile ich jest, który z kolei jest wskazany element.
  • Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek.
  • Zabawy w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter.
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.

 

II tydzień – Jesień w ogrodzie

W kolejnym tygodniu października  przedszkolaki dowiedzą się, czym jest ogród i czym różni się od sadu. Będą wypowiadały się o tym, na czym polega troszczenie się o innych.

Utrwalą umiejętność określania prawej i lewej strony ciała. Poznają literę a i A, jak aparat. Nauczą się wysłuchiwać głoskę a na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiedzą się , jak kreślić  nową literę – małą i wielką. Poznają nazwy wielu warzyw; będą bawić się w rozpoznawanie ich bez udziału wzroku. Dowiedzą się, jak różnie rosną warzywa.  Poznają wiersz J. Brzechwy pt. „Pomidor”. Podejmą próby opisywania własnymi słowami smaków warzyw.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Wspólne przyrządzanie surówek i sałatek.
  • Zabawa w zgadywanie, które warzywo rośnie nad ziemią, które pod, które na krzaczku, a które „pokłada” się na ziemi.
  • Zabawy w wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się lub kończą głoską a.
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.

 

 

III tydzień – Jesienny krajobraz

W tym tygodniu  dzieci dowiedzą  się, jakie zwierzęta mieszkają w parku, a jakie w lesie. Będą rozmawiać o tym, jak należy zachowywać się w parku i w lesie. Będą słuchać nagrań z odgłosami lasu.

Poznamy literę i, I, jak igła. Nauczą się wysłuchiwać głoskę i na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiemy się , jak się pisze nową literę – małą i wielką. Poznają liczbę 2, a także jej zapis graficzny, czyli cyfrę 2. Będą odpowiadać na pytania: ile jest elementów, oraz który z kolei jest wskazany element.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Spacer do pobliskiego parku lub lasu.
  • Wyszukiwanie zwierząt zamieszkujących ten ekosystem.
  • Zabawy w wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się lub kończą głoską i.
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.

 

 

IV tydzień – Deszczowa pogoda

Dzieci w tym  tygodniu będą zastanawiały  się nad zmianami  zachodzącymi w przyrodzie, będą rozmawiać o tym, jak pogoda może wpływać na nasz nastrój i samopoczucie. Będą trenować, jak wspierać smutną koleżankę czy kolegę.

Poznają literę e, E jak ekran. Będą uczyć się wysłuchiwać głoskę e na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dzieci dowiedzą się , jak się pisze nową literę – małą i wielką. Poznają wiersze W. Chotomskiej „Smutny pan” i „Deszczowe zwierzaki” D. Gellner. Będą segregować ubrania z podziałem na pory roku, w których się ich używa. Poznają liczbę 3, a także jej zapis graficzny, czyli cyfrę 3. Będą odpowiadać na pytania: ile jest elementów, oraz który z kolei jest wskazany element. Będą utrwalać nazwy dni tygodnia.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Szukanie najprzyjemniejszych sposobów na rodzinne długie jesienne wieczory (np. gry-planszówki, gry słowne, układanie puzzli).
  • Zabawy w wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się lub kończą głoską e.
  • Stworzenie domowego kalendarza (dni tygodnia) i zaznaczanie w nim ciekawych wydarzeń.
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.

 

 

O akcji “Dzieci uczą rodziców”

Kochani Rodzice dzieci z grupy „Motylki”

 W tym roku szkolnym nasza grupa przystąpiła do programu „Dzieci uczą rodziców”

Dzieci uczą rodziców” to realizowana przez Centrum Rozwoju Lokalnego, ogólnopolska akcja edukacyjna, której adresatami są przedszkola i klasy 1-3 szkół podstawowych. Głównym celem akcji jest zachęcenie rodziców do zwiększenia ilości czasu poświęcanego na wspólną naukę z dziećmi.

W ramach akcji każdego miesiąca uczestniczące placówki otrzymują DARMOWE materiały do przeprowadzenia tematycznej lekcji. Zakres tematyczny lekcji jest niezwykle szeroki: bezpieczeństwo (w różnych wymiarach), ekologia, przyroda i świat zwierząt, kosmos i astronomia, historia, geografia, kultura i tradycja, sport i zdrowie.

W roku szkolnym 2022/2023 jest realizowana czwarta edycja akcji “Dzieci uczą rodziców”.

W trakcie trwania akcji, jeden raz w miesiącu zostanie przeprowadzona lekcja tematyczna, po której dzieci dostaną do wykonania wspólnie z rodzicami zadanie domowe 🙂

W ramach akcji „Dzieci uczą rodziców w domu” w środy i piątki, na stronie internetowej www.crl.org.pl będą ukazywać się materiały do pobrania całkowicie za darmo. Zachęcamy do ich pobierania. Na tej stronie uzyskacie też szczegółowe informacje dotyczące programu

Informujemy również, że  na profilu Facebooka (facebook.com/centrum.rozwoju.lokalnego) trwa konkurs, w którym do wygrania ciekawe nagrody. By wziąć udział w konkursie trzeba będzie w komentarzu zamieścić zdjęcie/zdjęcia z wykonanymi zadaniami.

Najbliższa lekcja w naszej grupie odbędzie się w czwartek (29.09.22)