Miejskie Przedszkole Publiczne nr 3

"... pozwól dziecku poznać świat w przedszkolu,
aby ono zechciało pokazać się w świecie ..."

<Motylek

Grupa I Kolorowe Kredki

  Nauczycielki grupy: Justyna Lehmann, Anna Rocławska

 Pracownik obsługi: Iwona Zaremska, Dorota Kiełtyka

 

 

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne na miesiąc Wrzesień

I. Jestem przedszkolakiem

*Nawiązanie kontaktu z dziećmi – poznanie ich imion . Zapoznanie dzieci z salą i jej wyposażeniem .Ułatwienie dzieciom dostosowania się do nowej sytuacji (konsekwentna realizacja codziennych przedszkolnych rytuałów wynikających z planu dnia ). Rozwijanie samodzielności dzieci . Integracja grupy, nawiązywanie relacji rówieśniczych.

*Zapamiętywanie zasad obowiązujących w przedszkolu . Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas zabawy w sali i w ogrodzie przedszkolnym. Wdrażanie do reguł i zasad obowiązujących w przedszkolu . Zapoznanie z Kodeksem Grupy .

*Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu . Rozwijanie szacunku do wszystkich osób pracujących w przedszkolu. Nabywanie umiejętności poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych .Zachęcanie do swobodnych wypowiedzi. Ćwiczenie umiejętności słuchania innych. Kształtowanie poczucia własnej wartości – pokonywanie nieśmiałości .

*Zachęcenie do udziału w ćwiczeniach i zabawach ruchowych. Rozwijanie sprawności ruchowej na miarę własnych możliwości . Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

*Zachęcenie do udziału w zajęciach umuzykalniających .Doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej . Kształcenie poczucia rytmu .Słuchanie muzyki ze zrozumieniem. Próby wypowiadania się na temat piosenki . Ćwiczenie umiejętności wyrażania ruchem treści piosenki .

*Kształtowanie umiejętności segregowania według jednej cechy – koloru .Rozwijanie umiejętności klasyfikowania . Ćwiczenia motoryki małej .Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej .

Wierszyk :Wesołe rączki klaszczą , po brzuszku nas pogłaszczą

W kolana zastukają , do dzieci pomachają

Po brodzie nas podrapią , za ucho też nas złapią

Policzki pomasują , i niebo namalują

Na nosku nam zagrają, bo dobry humor mają

Piosenka ,,Kiedy słońce świeci”

Kiedy słońce świeci i gdy deszczyk pada

Idzie do przedszkola wesoła gromada

Tupią małe nóżki tupu ,tupu , tup

Raźno do przedszkola idzie mały zuch

Klocki misie lalki czekają od rana

Uśmiechem nas wita pani ukochana

Bawimy się w zgodzie , zawsze ty i ja

Tańczymy wesoło hopsa ,hopsa , sa

A gdy usiądziemy wszyscy na dywanie

To nasze kółeczko zmienia się w słoneczko

Śpiewamy piosenki trala , lala, la

Wesoło w przedszkolu mija zawsze czas

II. Jesień w sadzie i w ogrodzie

*Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania owoców .Zapoznanie z wyglądem, budową smakiem i zapachem jabłka. Poznanie cech owoców dojrzewających jesienią. Utrwalenie koloru czerwonego. Zapoznanie z nazwami drzew owocowych . Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania dotyczące treści wysłuchanego wiersza oraz rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat .

*Zapoznanie z wyglądem popularnych warzyw. Odróżnianie , które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią. Utrwalenie koloru zielonego .Wzbogacanie zasobu słownictwa . Ćwiczenie pamięci wzrokowej. Poznanie niektórych sposobów utrwalania żywności . Kształcenie zmysłów ( wzroku , dotyku).Rozwijanie ciekawości poznawczej.

*Zapoznanie z porą roku Jesień , oraz oznakami jesieni . Wyszukiwanie ilustracji o tematyce jesiennej . Poszerzanie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie oraz słownika czynnego o pojęcia związane ze skarbami ze sadu i ogrodu .

*Rozwijanie umiejętności klasyfikowania . Doskonalenie umiejętności przeliczania . Rozwijanie umiejętności manipulowania przedmiotami .Ćwiczenie motoryki małej . Kształtowanie sprawności manualnej . Kształtowanie inteligencji muzycznej . Doskonalenie umiejętności reagowania na sygnał muzyczny .

*Rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy w grupie. Doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej. Ćwiczenie różnych sposobów poruszania się. Rozwijanie sprawności fizycznej. Doskonalenie orientacji w schemacie ciała.

Wierszyk,,Pod drzewami”

Siedzi jesień pod jabłonią ,

jabłka jej nad głową dzwonią.

A gdy gruszą wiatr poruszy,

dzwonią gruszki.

Gdzie? Na gruszy!

Siedzi jesień pod drzewami ,

sad jej dzwoni za uszami .

Więc zatkała uszy watą .

Czy to prawda ? Co wy na to ?

Piosenka ,,Małe czerwone jabłuszko”

1.Małe czerwone jabłuszko

tańczy dziś pod drzewem z gruszką

Ref: Za rączki się trzymają i w koło obracają /x2

2.Małe czerwone jabłuszko

tańczy dziś pod drzewem z gruszką

Ref: Jabłuszko podskakuje , a gruszka przytupuje /x2

3.Małe czerwone jabłuszko

tańczy dziś pod drzewem z gruszką

Ref: W raczki klaszcze jabłuszko razem z dojrzałą gruszką/x2

4.Małe czerwone jabłuszko

tańczy dziś pod drzewem z gruszką

Ref; Biegną sobie dokoła , jabłuszko gruszkę woła /x2

Udana adaptacja 3-latka w przedszkolu – porady dla rodziców

  • Zachowaj spokój – Dzieci ,,czytają” rodzica . Jeśli jesteśmy pozytywnie nastawieni do placówki , pobytu dziecka i nie boimy się rozstać z dzieckiem , to ono , widząc naszą pewność i spokój , też pójdzie chętniej.

Pamiętaj .Twoje dziecko sobie poradzi! Jest otoczone dziećmi w swoim wieku i odpowiednio przygotowanymi dorosłymi .Przedszkole pomoże mu w dalszym rozwoju – społecznym , ale też emocjonalnym czy intelektualnym

  • Tylko pozytywne komunikaty i uśmiech. Jeśli nie jesteś w stanie przestrzegać tej zasady , postaraj się aby dziecko przyprowadzał do przedszkola ktoś inny .Bardziej pozytywnie nastawiony rodzic uśpi niepokój dziecka .

  • Nie zmieniaj zasad, przestrzegaj umów. Jeśli dziecko płacze przy rozstaniu – nie zabieraj go z powrotem .Jeśli wpada w histerię , gdy nie chce wyjść do przedszkola – nie zgadzaj się na to , by zostało w domu.

  • Pilnuj rutyny. Rano zawsze róbcie te same rzeczy w tej samej kolejności np. wstawanie ,buziak, ubieranie ,śniadanie, mycie zębów, buty, wychodzenie….. Zawsze staraj się żegnać w ten sam sposób .Możecie wcześniej ustalić, w jaki sposób to zrobicie- buziakiem , machaniem czy żółwikiem .

  • Po przedszkolu wygospodaruj jak najwięcej czasu dla dziecka. Bez patrzenia w telefon czy sprzątania (chyba że robicie to razem) skup się na swoim przedszkolaku i porozmawiaj .Nie ponaglaj , jeśli nie chce rozmawiać o przedszkolu. Możesz rozpocząć od opisania swojego dnia i poczekać , aż dziecko samo zechce się czymś z Tobą podzielić.

  • Rozmawiaj z nauczycielem. Współpraca rodziców z przedszkolem jest konieczna , aby ułatwić dziecku adaptację. Twój niepokój o dziecko będzie mniejszy , jeśli będziesz na bieżąco kontaktować się z nauczycielem.

  • Pamiętaj , przedszkole to fajne miejsce. Sami się do tego przekonajcie , a potem przekonajcie dziecko . Pomocne będą komunikaty np. ,, Ja też bym tak chciała się uczyć o ciekawych rzeczach .Ale wolno tylko przedszkolakom. To chyba już wiesz więcej ode mnie !”

  • Nie wracaj do sali , np. żeby oddać dziecku zabawkę , czy dać zapomnianego buziaka (trudno będziesz pamiętać następnym razem).Lepiej włóż go do szafki w szatni , albo przekaż pracownikowi przedszkola . Nie pokazuj się dziecku po rozstaniu , szczególnie jeśli było trudne .

  • Nie wymagaj od dziecka ,żeby od razu pokochało przedszkole .Daj mu czas i przestrzeń na różne emocje. Wysłuchaj , co ma do powiedzenia , zaakceptuj różne sytuacje.

Pozytywne komunikaty : Miłego dnia ! Baw się dobrze! Miłej zabawy! To będzie super dzień! Wierzę że dasz radę ! Bardzo mi zaimponowałeś wczoraj ! Sam włożyłeś buty! Jestem z ciebie dumna!

Tego nie mówimy :Nie bój się! Nie masz się czego bać ! Widzisz tutaj nie jest tak strasznie ! Inne dzieci będą się z ciebie śmiać, kiedy zobaczą , jak płaczesz ! Zobaczysz , w przedszkolu cię nauczą dyscypliny!