Nauczycielki grupy: Justyna Lehmann, Anna Rocławska
Pracownik obsługi: Iwona Zaremska, Dorota Kiełtyka
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne na miesiąc Wrzesień
I. Jestem przedszkolakiem
*Nawiązanie kontaktu z dziećmi – poznanie ich imion . Zapoznanie dzieci z salą i jej wyposażeniem .Ułatwienie dzieciom dostosowania się do nowej sytuacji (konsekwentna realizacja codziennych przedszkolnych rytuałów wynikających z planu dnia ). Rozwijanie samodzielności dzieci . Integracja grupy, nawiązywanie relacji rówieśniczych.
*Zapamiętywanie zasad obowiązujących w przedszkolu . Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas zabawy w sali i w ogrodzie przedszkolnym. Wdrażanie do reguł i zasad obowiązujących w przedszkolu . Zapoznanie z Kodeksem Grupy .
*Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu . Rozwijanie szacunku do wszystkich osób pracujących w przedszkolu. Nabywanie umiejętności poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych .Zachęcanie do swobodnych wypowiedzi. Ćwiczenie umiejętności słuchania innych. Kształtowanie poczucia własnej wartości – pokonywanie nieśmiałości .
*Zachęcenie do udziału w ćwiczeniach i zabawach ruchowych. Rozwijanie sprawności ruchowej na miarę własnych możliwości . Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.
*Zachęcenie do udziału w zajęciach umuzykalniających .Doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej . Kształcenie poczucia rytmu .Słuchanie muzyki ze zrozumieniem. Próby wypowiadania się na temat piosenki . Ćwiczenie umiejętności wyrażania ruchem treści piosenki .
*Kształtowanie umiejętności segregowania według jednej cechy – koloru .Rozwijanie umiejętności klasyfikowania . Ćwiczenia motoryki małej .Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej .
Wierszyk :Wesołe rączki klaszczą , po brzuszku nas pogłaszczą
W kolana zastukają , do dzieci pomachają
Po brodzie nas podrapią , za ucho też nas złapią
Policzki pomasują , i niebo namalują
Na nosku nam zagrają, bo dobry humor mają
Piosenka ,,Kiedy słońce świeci”
Kiedy słońce świeci i gdy deszczyk pada
Idzie do przedszkola wesoła gromada
Tupią małe nóżki tupu ,tupu , tup
Raźno do przedszkola idzie mały zuch
Klocki misie lalki czekają od rana
Uśmiechem nas wita pani ukochana
Bawimy się w zgodzie , zawsze ty i ja
Tańczymy wesoło hopsa ,hopsa , sa
A gdy usiądziemy wszyscy na dywanie
To nasze kółeczko zmienia się w słoneczko
Śpiewamy piosenki trala , lala, la
Wesoło w przedszkolu mija zawsze czas
II. Jesień w sadzie i w ogrodzie
*Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania owoców .Zapoznanie z wyglądem, budową smakiem i zapachem jabłka. Poznanie cech owoców dojrzewających jesienią. Utrwalenie koloru czerwonego. Zapoznanie z nazwami drzew owocowych . Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania dotyczące treści wysłuchanego wiersza oraz rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat .
*Zapoznanie z wyglądem popularnych warzyw. Odróżnianie , które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią. Utrwalenie koloru zielonego .Wzbogacanie zasobu słownictwa . Ćwiczenie pamięci wzrokowej. Poznanie niektórych sposobów utrwalania żywności . Kształcenie zmysłów ( wzroku , dotyku).Rozwijanie ciekawości poznawczej.
*Zapoznanie z porą roku Jesień , oraz oznakami jesieni . Wyszukiwanie ilustracji o tematyce jesiennej . Poszerzanie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie oraz słownika czynnego o pojęcia związane ze skarbami ze sadu i ogrodu .
*Rozwijanie umiejętności klasyfikowania . Doskonalenie umiejętności przeliczania . Rozwijanie umiejętności manipulowania przedmiotami .Ćwiczenie motoryki małej . Kształtowanie sprawności manualnej . Kształtowanie inteligencji muzycznej . Doskonalenie umiejętności reagowania na sygnał muzyczny .
*Rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy w grupie. Doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej. Ćwiczenie różnych sposobów poruszania się. Rozwijanie sprawności fizycznej. Doskonalenie orientacji w schemacie ciała.
Wierszyk,,Pod drzewami”
Siedzi jesień pod jabłonią ,
jabłka jej nad głową dzwonią.
A gdy gruszą wiatr poruszy,
dzwonią gruszki.
Gdzie? Na gruszy!
Siedzi jesień pod drzewami ,
sad jej dzwoni za uszami .
Więc zatkała uszy watą .
Czy to prawda ? Co wy na to ?
Piosenka ,,Małe czerwone jabłuszko”
1.Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Ref: Za rączki się trzymają i w koło obracają /x2
2.Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Ref: Jabłuszko podskakuje , a gruszka przytupuje /x2
3.Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Ref: W raczki klaszcze jabłuszko razem z dojrzałą gruszką/x2
4.Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Ref; Biegną sobie dokoła , jabłuszko gruszkę woła /x2
Udana adaptacja 3-latka w przedszkolu – porady dla rodziców
Zachowaj spokój – Dzieci ,,czytają” rodzica . Jeśli jesteśmy pozytywnie nastawieni do placówki , pobytu dziecka i nie boimy się rozstać z dzieckiem , to ono , widząc naszą pewność i spokój , też pójdzie chętniej.
Pamiętaj .Twoje dziecko sobie poradzi! Jest otoczone dziećmi w swoim wieku i odpowiednio przygotowanymi dorosłymi .Przedszkole pomoże mu w dalszym rozwoju – społecznym , ale też emocjonalnym czy intelektualnym
Tylko pozytywne komunikaty i uśmiech. Jeśli nie jesteś w stanie przestrzegać tej zasady , postaraj się aby dziecko przyprowadzał do przedszkola ktoś inny .Bardziej pozytywnie nastawiony rodzic uśpi niepokój dziecka .
Nie zmieniaj zasad, przestrzegaj umów. Jeśli dziecko płacze przy rozstaniu – nie zabieraj go z powrotem .Jeśli wpada w histerię , gdy nie chce wyjść do przedszkola – nie zgadzaj się na to , by zostało w domu.
Pilnuj rutyny. Rano zawsze róbcie te same rzeczy w tej samej kolejności np. wstawanie ,buziak, ubieranie ,śniadanie, mycie zębów, buty, wychodzenie….. Zawsze staraj się żegnać w ten sam sposób .Możecie wcześniej ustalić, w jaki sposób to zrobicie- buziakiem , machaniem czy żółwikiem .
Po przedszkolu wygospodaruj jak najwięcej czasu dla dziecka. Bez patrzenia w telefon czy sprzątania (chyba że robicie to razem) skup się na swoim przedszkolaku i porozmawiaj .Nie ponaglaj , jeśli nie chce rozmawiać o przedszkolu. Możesz rozpocząć od opisania swojego dnia i poczekać , aż dziecko samo zechce się czymś z Tobą podzielić.
Rozmawiaj z nauczycielem. Współpraca rodziców z przedszkolem jest konieczna , aby ułatwić dziecku adaptację. Twój niepokój o dziecko będzie mniejszy , jeśli będziesz na bieżąco kontaktować się z nauczycielem.
Pamiętaj , przedszkole to fajne miejsce. Sami się do tego przekonajcie , a potem przekonajcie dziecko . Pomocne będą komunikaty np. ,, Ja też bym tak chciała się uczyć o ciekawych rzeczach .Ale wolno tylko przedszkolakom. To chyba już wiesz więcej ode mnie !”
Nie wracaj do sali , np. żeby oddać dziecku zabawkę , czy dać zapomnianego buziaka (trudno będziesz pamiętać następnym razem).Lepiej włóż go do szafki w szatni , albo przekaż pracownikowi przedszkola . Nie pokazuj się dziecku po rozstaniu , szczególnie jeśli było trudne .
Nie wymagaj od dziecka ,żeby od razu pokochało przedszkole .Daj mu czas i przestrzeń na różne emocje. Wysłuchaj , co ma do powiedzenia , zaakceptuj różne sytuacje.
Pozytywne komunikaty : Miłego dnia ! Baw się dobrze! Miłej zabawy! To będzie super dzień! Wierzę że dasz radę ! Bardzo mi zaimponowałeś wczoraj ! Sam włożyłeś buty! Jestem z ciebie dumna!
Tego nie mówimy :Nie bój się! Nie masz się czego bać ! Widzisz tutaj nie jest tak strasznie ! Inne dzieci będą się z ciebie śmiać, kiedy zobaczą , jak płaczesz ! Zobaczysz , w przedszkolu cię nauczą dyscypliny!