Miejskie Przedszkole Publiczne nr 3

"... pozwól dziecku poznać świat w przedszkolu,
aby ono zechciało pokazać się w świecie ..."

<Motylek

Grupa III Motylki

 

Nauczycielki grupy:

Ewa Malinowska, Monika Muchlińska,

Agnieszka Weltrowska

Pracownik obsługi: Wioleta Gretkiewicz

 

 

 

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc kwiecień 2024

 

Temat tygodnia I: W wiosennym ogrodzie

W tym  tygodniu dzieci  zapoznają się z  zagadnieniami związanymi  z wiosennymi pracami w ogrodzie. Dowiedzą się, do czego służą i jak się nazywają narzędzia ogrodnicze. Będą bawić się w ogrodników: zasieją warzywa i zasadzą cebule. Poznają nowe nazwy wiosennych kwiatów.

Poznają literę c, C, jak cebula. Nauczą się wysłuchiwać głoskę c na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiedzą się, jak się pisze nową literę – małą i wielką. Będą odczytywać wyrazy z poznanych liter: O, A, I, E, M, T, D, Y, K, R, L, U, S, B, N, W, P, J, Z, G, C.

Dzieci będą przeliczać elementy, dodawać je do siebie. Poznają znak matematyczny „+”. Założą i będą obserwować własną hodowlę fasoli.

 

Pomysły dla  rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Wspólne prace ogrodnicze w przydomowym ogródku lub na balkonie.
  • Posianie lub posadzenie wybranej przez dziecko rośliny – zobowiązanie dziecka do pielęgnacji roślinki.
  • Zabawy w wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się lub kończą głoską
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.

 

Temat tygodnia II: W świecie książek

 

W tym tygodniu dzieci znajdą  się w niezwykłym świecie książek, a to za sprawą wizyty w bibliotece. Dzieci będą opowiadać sobie nawzajem o swoich  ulubionych tytułach książek  oraz o  ukochanych bohaterach. Zredagują własny kodeks postępowania  z książkami. Przyjrzą się grupowemu księgozbiorowi  i zastanowią się, czym się one między sobą różnią i do czego służą. Nauczą się naprawiać popsute książki. Przypomną sobie  różnice między   biblioteką od księgarnią. Poznają literę f, F, jak fotel. Nauczą się wysłuchiwać głoskę f na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Dowiedzą się , jak pisze się nową literę – małą i wielką. Będą odczytywać wyrazy z poznanych liter: O, A, I, E, M, T, D, Y, K, R, L, U, S, B, N, W, P, J, Z, G, C, F. Będą przeliczać elementy, dodawać je do siebie. Poznają znak matematyczny „–”. Wykonają zakładki do książek. Dowiedzą się, jak powstaje książka. Zrobią porządki w grupowym księgozbiorze. Wykonają  własne książki.

 

Pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Wyjście do pobliskiej księgarni; zapoznanie się z ofertą książek dla dzieci.
  • Zapoznanie z e-bookami i audiobookami.
  • Zapisanie się do pobliskiej biblioteki.
  • Zabawy w wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się lub kończą głoską
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.

 

 

 

Temat tygodnia III: Dbamy o naszą planetę

 

W tym tygodniu dzieci  dowiedzą się, kim jest ekolog i czym się zajmuje. Nauczą się, czym różnią się śmieci od odpadów; dlaczego należy segregować odpady i jak się to robi. Dowiedzą się, czym są odnawialne źródła energii i dlaczego są ważne. Porozmawiamy o znaczeniu wody w życiu człowieka, zwierząt i roślin. Przypomną wizytę „Pani Wody” i utrwalą wiedzę zdobytą podczas tego spotkania.  Będą pamiętać, że wodę należy oszczędzać i będą  umieli  to robić.

 

Pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Zapoznanie z domowymi zasadami segregowania odpadów.
  • Rozmowa o tym, skąd w naszym domu jest światło i ciepło.
  • Baczne zwracanie uwagi na zakręcanie wody, gdy nie jest potrzebna, wyłączanie zbytecznego światła, odłączanie z prądu ładowarek.
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.

 

Temat tygodnia III: Majowe święta

W tym tygodniu, w związku z majowymi świętami, dzieci przypomną sobie najważniejsze informacje o naszej ojczyźnie i symbolach narodowych. Zaśpiewają  hymn. Będą analizować mapę Polski. Wykonają kotylion narodowy, poznają jego symbolikę. Będą opowiadać  sobie nawzajem o swoich  podróżach po Polsce. Zastanowią się, czym jest tradycja. Poznają tradycyjne tańce i stroje dzięki lekcji muzealnej w Muzeum Ziemi Kociewskiej . Będą odnajdywać Polskę i Europę na mapie i na globusie.

 

Pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Wspominanie odwiedzonych wspólnie miejsc w Polsce – oglądanie zdjęć, zaznaczanie tych miejsc na mapie.
  • Zawieszenie flagi przed domem lub na balkonie.
  • Rozmowa o Konstytucji – czym jest ten dokument i jak dawno powstała pierwsza.
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.

 

 

 

 

W tym roku szkolnym nasza grupa przystapiła do akcji „Dzieci Uczą Rodziców” . Jest to ogólnopolska akcja edukacyjna, której adresatem sa przedszkola oraz klasy 1-3. Głównym celem akcji jest zachęcanie rodziców do poświęcenia  dzieciom więcej czasu na współną naukę. W ramach akcji każda z placówek otrzymuje darmowe materiały do przeprowadzenia tematycznej lekcji. Zakres tematyczny lekcji jest niezwykle szeroki: bezpieczeństwo, ekologia przyroda i świat zwierząt, historia, geografia, kuktura-tradycja, sport i zdrowie.

W ramach akcji „Dzieci Uczą Rodziców”  na stronie internetowej  www.crl.org.pl będą ukazywać się darmowe materiały do pobrania. Na tej stronie można także  uzyskać szczegółowe informacje dotyczące programu.