Miejskie Przedszkole Publiczne nr 3

"... pozwól dziecku poznać świat w przedszkolu,
aby ono zechciało pokazać się w świecie ..."

<Motylek

Grupa VII Sówki

Nauczycielki grupy: Anna Sadowska, Katarzyna Pucek, Mieczysława Porazik, Maria Ziemer

   Pracownik obsługi: Sylwia Bednarczyk

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na MAJ

 

TEMAT TYGODNIA: MOJA RODZINA (25.05. – 30.05.2020)

W tym tygodniu zajmiemy się rodziną. Dzieci powinny dowiedzieć się, czym zawodowo zajmują się ich rodzice – prosimy, porozmawiajcie z nimi na ten temat. Zachęcamy również do wspólnego oglądania rodzinnych zdjęć, a przy okazji utrwalania nazw związanych z pokrewieństwem (siostra, brat, babcia, dziadek, ciocia, wujek itd.).

 

  • Słuchanie wiersza pt. „Mama i tata”. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat  wiersza oraz tego co wasze dziecko lubi wspólnie z wami robić.

 

               „Mama i tata” J. Koczanowska

Mama i tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość, co nie ma końca.

Kochana Mamo, kochany Tato,

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

  • Obejrzyjcie filmik „Moja rodzina” https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg         Po obejrzeniu filmiku utrwalcie z dzieckiem stopnie pokrewieństwa w waszej rodzinie. Dziecko kończy zdanie rozpoczęte przez rodzica:

Mama mojej mamy lub taty to moja … (babcia).

Tata mojej mamy lub taty to mój … (dziadek).

Siostra mojej mamy lub taty to moja … (ciocia).

Brat mojej mamy lub taty to mój … (wujek).

Córka mojej cioci lub wujka to moja … (kuzynka).

Syn mojej cioci lub wujka to mój … (kuzyn).

Mama mojej babci lub dziadka to moja … (prababcia).

Tata mojej babci lub dziadka to mój … (pradziadek).

 

  • Rysowanie kredkami portretu „Moja rodzina”.

 

  • Słuchanie wiersza pt. „Miłość Mamy”

 

„Miłość Mamy” P. Kaniżaj

Miłość Mamy

nie waży się na gramy!

Mama – dotknięciem dłoni

największy smutek przegoni!

Miłość Mamy

nie waży się na kilogramy!

Gdy Mamusia usiądzie przy tobie,

lżej – nawet w ciężkiej chorobie!

Chociaż się waży na tony

hipopotamy i dzwony,

to takiej wagi nie mamy,

żeby zważyła miłość Mamy.

Wszystko, co Mama nam daje,

co będzie,

co jest,

co już było,

i Mama, i my obok Mamy

– to MIŁOŚĆ.

 

  • Laurka dla mamy – 26 maja (we wtorek) mamusie obchodzą swoje święto. Zachęcamy do wykonania upominku np. laurki (poproście o pomoc starsze rodzeństwo lub tatę). Proponujemy wykonanie laurki z kwiatami z kół z kolorowego papieru – instrukcja wykonania

jest na filmiku  https://www.youtube.com/watch?v=otjMhpZvKQ0

 

  • Ćwiczenia słownikowe – dziecko kończy rozpoczęte przez rodzica zdania:

Lubię…  Moja mama lubi…  Mój tata lubi…  Moja siostra lubi…  Mój brat lubi…

 

 

Piosenka o rodzinie

 

Najlepsza drużyna to moja rodzina 2x

Do ludzi możesz po rozum pójść,

Ale do mamy pójdziesz po serce.

Tata nauczy by nie podstawiać nóg,

Dziadek nauczy jak podawać ręce.

Najlepsza drużyna to moja rodzina 2x

Gdy będzie trzeba obroni Cię brat –

W rodzinie siła – każdy to powie.

I jeszcze babcia, wie o tym świat –

Ostatni ratunek, nasze pogotowie.

Najlepsza drużyna to moja rodzina 2x

Kiedy kłopoty ogromne są

I wątpliwości w głowie same –

Twoja rodzina  i rodzinny dom

To wyspa odpowiedzi na pytań oceanie.

Najlepsza drużyna to moja rodzina 2x

 

  • Rozwiązywanie zagadek słownych – rodzic czyta zagadkę, a dziecko odgaduje.

 

Kocha nas najbardziej na świecie,

wszystkie troski od nas odgania.

Ona nas urodziła. Czy już wiesz, kto to?

To…                                       (mama)

 

Gdy coś się w domu zepsuje,

szybciutko to naprawi.

Samochód też zreperuje,

bo on wszystko potrafi.       (tata)

 

Dla was, wnucząt, ona zawsze

dobre serce ma.

Czułym okiem na was patrzy,

bajek mnóstwo zna.           (babcia)

 

Nie każdy jest siwy,

nie każdy wąsaty,

ale każdy jest tatą

mamy albo taty.                (dziadek)

 

Kto jest zatroskany,

kiedy chorujemy

i gdy dziurę w spodniach

do domu niesiemy?         (rodzice)

 

Taki sam chłopiec jak ja,

mamę wspólną ze mną ma.

Wspólny jest również tata.

A ja wiem, że mam…        (brata)

 

Co to za dziewczynka ze mną w domu mieszka,

Do moich rodziców mówi: mamo, tato.

Już wiem, to moja…           (siostra)

 

  • Rozwiązywanie zadań z treścią – utrwalenie poznanych cyfr i znaków „+, -, =”. Rodzic czyta dziecku zadanie, a dziecko układa równanie, odczytuje je i podaje odpowiedź. Potrzebne będą dowolne liczmany oraz cyfry i znaki z klasera. Przykłady zadań:

Mama dostała kwiaty od swoich dzieci. Pięć od córki i pięć od syna. Ile kwiatów dostała mama? (5+5=10)

Karolina zrobiła dla mamy cztery kwiaty z żółtego papieru, trzy z czerwonego i dwa z różowego papieru. Ile kwiatów zrobiła Karolina? (4+3+2=9)

W wazonie stało dziesięć kwiatów. Trzy z nich zwiędły i mama je wyrzuciła. Ile kwiatów zostało w wazonie? (10-3=7)

W ogródku rosło dziewięć tulipanów. Staś zerwał dla mamy cztery tulipany. Ile tulipanów zostało w ogródku? (9-4=5)

 

  • Wykonanie zadań w Kartach Pracy cz.4 dotyczących omawianego tematu.

 

  • Dalsze doskonalenie umiejętności czytania z wykorzystaniem Czytanki i dostępnej literatury.

 

Wszystkim Mamusiom życzymy dużo radości i miłego świętowania Dnia Matki.