Miejskie Przedszkole Publiczne nr 3

"... pozwól dziecku poznać świat w przedszkolu,
aby ono zechciało pokazać się w świecie ..."

<Motylek

Grupa V Biedronki

Nauczycielki grupy: Anna Rocławska, Justyna Lehmann

      Pracownik obsługi: Mariola Teterka

Propozycje na miesiąc MAJ

 

Rówieśnicy z innych krajów.
„Jesteśmy całkiem różni, a jednak tacy sami”.
Kształtowanie szacunku i życzliwości do dzieci z różnych stron świata,
wzbogacanie wiadomości na temat życia ludzi na różnych kontynentach,
Rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów z innymi dziećmi, przedstawicielami innej narodowości i rasy. Zachęcanie do lepszego rozumienia i uszanowania odmiennych poglądów, sposobu życia.

 

Opowiadanie o dwóch światach – wprowadzenie do zajęć przez rodzica, który podróżuje po różnych światach – doskonalenie uważnego słuchania.
„Namaste – witajcie, pochodzę z Indii i mam na imię Amishi, co w moim języku – hinduskim -oznacza delikatność. Podróżuję po różnych światach i lubię poznawać różnych mieszkańców.
Odwiedziłam kiedyś świat, w którym wszystko jest takie same, każde dziecko jest identyczne, wygląda i zachowuje się tak samo, mówi tym samym językiem.
Dzieci odpowiadają na pytania:
Czy według was taki świat byłby ciekawy?
Czy chcielibyście, aby każdy wyglądał tak samo?
A jak byście rozpoznawali swoich rodziców?

Odkrywamy drugi świat, który według Hinduski jest magiczny, identyczny jak ten w którym żyjemy – mieszkamy w różnych krajach, mamy różne domy, różnimy się pod względem płci, kolory skóry, włosów, oczu, mówimy w różnych językach.
– Czy taki świat nie jest bardziej interesujący?

 

Zachęcam do obejrzenia prezentacji multimedialnej „Każdy z nas jest inny”

 

EKSPOZYCJA I
AMERYKA PÓŁNOCNA – INDIANIN (Ryczący Bawół)
Rodzic przedstawia dzieciom postać Indianina i jego domu.

O życiu Indian.
Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś.

Zadanie dla wszystkich dzieci :
Taniec w rytm muzyki indiańskiej – poznajemy charakterystyczną muzykę Indian i gesty taneczne.

https://www.youtube.com/watch?v=fnnan5lILGY

Zabawa logopedyczna dla Indian „Szeke, szeke” – ćwiczymy narządy mowy

Na górze – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na górze)
Na dole – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na dole)
Na prawo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z prawej strony)
Na lewo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z lewej strony)

 

EKSPOZYCJA II
GRENLANDIA – ESKIMOSEK ODARPI

Tekst w internecie: „To Odarpi. Mały chłopiec” , H. Szayerowa
„Odrapi, syn Egigwy” A i Cz. Centkiewicz

Prezentacja małego chłopca przez rodzica.

Po wysłuchaniu utworu dzieci odpowiadają na pytania:
– Czy wiecie o jakich zwierzętach była mowa w wierszu?
– Czy w Polsce też mieszkają takie zwierzęta?
– W jakich miejscach, w naszym kraju możemy spotkać te zwierzęta?

Eskimosi:
Eskimosi żyją w rejonie Bieguna Północnego. Ubierają się w kurtki, spodnie uszyte z foczej skóry, które doskonale chronią przed zimnem i wiatrem. Tam gdzie mieszkają Eskimosi, lody nie topnieją przez większą część roku, dlatego poruszają się oni głównie skuterami śnieżnymi i saniami ciągniętymi przez psy.

Zabawa matematyczna dla  Eskimosów – doskonalimy przeliczanie, utrwalamy zwierzęta mieszkające w okolicach Grenlandii.

 

EKSPOZYCJA III
AZJA – JAPONIA (Kiem-an-fu)
Rodzic przedstawia za pomocą zdjęć w internecie kolejnego mieszkańca Ziemi, którym jest mała Japonka Kiem-an-fu.

Japonia:
Daleko na wschodzie Azji leży Japonia. Nazywamy ją Krajem Kwitnącej Wiśni, gdyż niemal w całym państwie możemy spotkać mnóstwo tych drzew. Japonia zwana jest również Krajem Wschodzącego Słońca. Japończycy słyną na świecie z wielu pięknych tradycji. W czasie świąt i uroczystości zakładają swoje tradycyjne stroje – kimona, które przypominają szlafroki. Spotykając się na wspólnych posiłkach, klęczą wokół niskiego stołu, a jedząc potrawy z ryżu posługują się pałeczkami.

Taniec z wachlarzami – doskonalimy umiejętność naśladowania, poznajemy tradycyjną muzykę Japonii. YouTube

Zabawa dla wszystkich dzieci ukryta w ekspozycji o Japonii
Wzajemne masaże  – po ciężkim dniu pracy w Japonii tak mieszkańcy relaksują się.

 

EKSPOZYCJA IV
INDIE –HINDUSKA
W Indiach nietykalnym zwierzęciem jest krowa. Bardzo popularne są ostatnio filmy Bollywood, w których wszyscy tańczą i śpiewają. Kobiety ubierają się tak jak ja – mają na sobie SARI oraz BINDI dla ozdoby, przynoszące szczęście. W niektórych wioskach w moim kraju podróżuje się na słoniach.

Zabawa dla dzieci ukryta w ekspozycji o Indiach.
Zabawa z kinezjologii edukacyjnej „Słoń”
Słoń – stymulacja mowy wewnętrznej, twórcze myślenie, słuchanie własnego głosu, rozwój pamięci długoterminowej, zintegrowane widzenie, słyszenie i ruch, mowa, pismo.

Zabawa taneczna z naśladowaniem do piosenki „Des Rangila” – pokaz tańca bollywood, który pochodzi od „Kathak” – dawnego tańca klasycznego w Indiach, na bazie którego powstają choreografie do filmów bollywood.

 

EKSPOZYCJA V
AFRYKA – MURZYNEK BAMBO

Tekst: „Murzynek Bambo” J. Tuwim
Rodzic przedstawia dzieciom postać małego Murzynka.

Zadanie: Uważne odsłuchanie wiersza Juliana Tuwima pt.: „Murzynek Bambo”, odpowiedź na pytania dotyczące tekstu:

– Czy wiecie gdzie mieszka Murzynek?
– Co robi Bambo po powrocie ze szkoły?
– Czemu Murzynek ucieka na drzewo? A czemu nie chce się kąpać?

Ciekawostki o Afryce:
Afryka jest zamieszkana przez ludzi o różnym kolorze skóry. Mieszkańcami znacznej większości tego kontynentu jest ludność rasy czarnej. Jest tam bardzo ciepło. W samym sercu afrykańskiej dżungli mieszkają najmniejsi ludzie świata. Pigmeje. Jako osoby dorosłe mają oni około 130 – 150 cm wzrostu.

Zabawa dla dzieci ukryta w ekspozycji o Afryce:
Taniec Afrykański – poznajemy muzykę afrykańską oraz charakterystyczną choreografię.
YouTube

 

EKSPOZYCJA VI
HAWAJE
Hawaje to piękny, obfity w zieleń kraj składający się z 8 wysp. Na wyspie Maui podczas znanego tańca hula hula tancerki stroją się w różowe kwiaty. Mieszkańcy każdej wyspy mają inne kolory kwiatów.

Zadanie dla Hawajczyków – przechodzenie pod limbo przy hawajskiej muzyce, limbo coraz niżej.

Zabawa dla wszystkich dzieci ukryta w ekspozycji o Hawajach. – Zabawa taneczna z naśladowaniem do piosenki „HULA HULA” – opowiadanie o tym czym jest taniec hula hula.

Piosenka „Kolorowe dzieci” – podsumowanie wartości wszystkich dzieci, utrwalenie poczucia jedności wszystkich ludzi niezależnie od wyglądu i tradycji, wspólna zabawa wszystkich dzieci.

Aktywność plastyczno – dekoracyjna – Wybieramy ozdoby garderoby i biżuterii dla zespołów Indian (pióropusze, pomalowane twarze), Eskimosów (futerka wokół głowy, futra, skośne oczy), Hindusi (kropki bindi, apaszki jako chusty), Afrykańczycy (korale, opaski na czoło), Japończycy (skośne oczy, elementy kimonka) – ćwiczenie spostrzegawczości, utrwalamy charakterystyczne cechy garderoby i ozdób innych narodowości.

 

Uzupełniajcie  karty pracy o tematyce „Dzień dziecka”, codziennie też starajcie się czytać naszą czytankę.

 

Z okazji Dnia Dziecka Kochane Biedronki
życzymy Wam zawsze uśmiechniętej buzi,
wesołej zabawy i mnóstwa słodkich całusów.
Ciekawych bajek czytanych na dobranoc
i zawsze kolorowych snów.

Pozdrawiamy Was serdecznie

Wasze Panie