Miejskie Przedszkole Publiczne nr 3

"... pozwól dziecku poznać świat w przedszkolu,
aby ono zechciało pokazać się w świecie ..."

<Motylek

Grupa IV Kotki

Nauczycielki grupy: Katarzyna Chrulska, Jarosława Sitowska

 Pracownik obsługi: Alicja Kajut

                                                   

 

Drodzy Rodzice!
Podajemy tematy pracy z dziećmi w domu, na kolejne dwa tygodnie maja.
Tematy do realizacji znajdujące się w kartach pracy:

 

1. ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE.
2. ŚWIĘTO MAMY I TATY.

 

1. Temat “Zwierzęta duże i małe” obejmuje zagadnienia:

-świat zwierząt w Polsce
-groźni mieszkańcy Polskich lasów
-zwierzęta z całego świata
-z wizytą w zoo
-nieznajome zwierzę.

 

Warto zachęcać dzieci do zdobywania i poszerzania wiadomości o zwierzętach, aby poznawały ich nazwy, wygląd, zwyczaje, a także miejsca ich występowania. Niech dzieci spróbują samodzielnie poszukać informacji o zwierzętach w różnych źródłach(książki, ilustracje, albumy). Poproście, aby wypowiadały się o zwyczajach zwierząt na podstawie własnych spostrzeżeń. Niech dzieci przypomną sobie i powiedzą Wam zasady bezpiecznego poruszania się po lesie i co najważniejsze, zasady bezpieczeństwa podczas kontaktu z nieznajomymi zwierzętami. Aby utrwalić wiadomości o zwierzętach, możecie Państwo razem z dzieckiem obejrzeć ciekawy film przyrodniczy lub wspólnie przejrzeć albumy ze zwierzętami. Zachęcajcie dzieci aby samodzielnie próbowały odczytywać nazwy zwierząt. Warto także ćwiczyć z dzieckiem przeliczanie obiektów w najbliższym otoczeniu a także dodawanie i odejmowanie w zakresie 9. Niech dzieci ćwiczą pisanie nazw zwierząt po śladzie w kartach z grafomotoryki. Zaprezentujcie dzieciom sposób pisania znaku odejmowania. Wytłumaczcie na czym polega odejmowanie od siebie np. przedmiotów (jabłek, cukierków).

Przeczytajcie dzieciom opowiadanie “Zwierzęta duże i małe” Macieja Bennewicza.

– Osa! – Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada.

– To nie jest osa, tylko pszczoła – stwierdziła spokojnie babcia. – Przestań machać, to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to możesz ją tylko zdenerwować. Pomyśli, że chcesz jej zrobić krzywdę.

– Skąd wiesz, babciu, że to pszczoła? – spytała Ada.

– Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem. Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne owady.

– Wiem, babciu, robią miód – stwierdziła Ada.

– Tak, aniołku. – Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. – Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden słoiczek miodu to praca setek pszczół.

– Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód – spytał Adam. – Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji.

– Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego, na przykład kwitnącego rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku.

– W tajemniczym języku? – zdziwił się Adam.

– Tak – przytaknęła babcia. – Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym pszczołom, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest daleko i jakie znaki po drodze wskażą właściwy kierunek.

– Tańczy? – powtórzyła Ada.

– Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem, żeby zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne pszczół, które zbierają pyłek. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatu na kwiat, dzięki czemu zapylają kwiaty, a te mogą potem zmieni się w owoce.

– A przy okazji z pyłku powstaje miód – dodała Ada.

– Znakomicie – pochwaliła ją babcia.

– Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa – stwierdził Adam, który przeglądał właśnie książkę o zwierzętach. – Czy żyrafy też zapylają kwiaty? – Chłopiec wskazał fotografię, na której długi język żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie.

Poproście, aby dzieci odpowiedziały na pytania:
-o jakich zwierzętach opowiadała babcia?
-czym różni się pszczoła od osy?

-skąd pszczoły wiedzą gdzie mają lecieć po pyłek kwiatowy?
-jakie inne zwierzęta mają kolor podobny do pszczół?
-czy wiecie dlaczego zwierzęta mają paski?
Jeżeli dzieci mają trudności z odpowiedzią na któreś z pytań, można przeczytać ponownie odpowiedni fragment tekstu.

 

Proszę, aby dziecko wykonało zabawę plastyczno- konstrukcyjną “Moja pszczoła” według własnego pomysłu. Do wykonania pracy można wykorzystać plastelinę, ciastolinę, rolkę od papieru toaletowego, kolorowy papiery, cekiny, krepę, bibułę, do skrzydeł możemy użyć celofanu lub folii aluminiowej. Po zakończonej pracy niech dziecko nada wymyśloną przez siebie nazwę pszczoły.
Proszę o przesłanie zdjęcia wykonanej pracy i podpisanie jej.
Podpowiedź jak zrobić przykładową pszczołę: https://www.youtube.com/watch?v=wqwIoUeKoj0
Przepis na ciastolinę: https://www.mamawdomu.pl/2014/01/jak-zrobic-ciastoline.html

 

Przeczytajcie dzieciom wiersz “Tylko raz” Mieczysławy Buczkówny.

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,

wszystkie na świecie zwierzęta,

i mrówki, i żaby, i żmije,

i pszczoła wiecznie zajęta.

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

biedronce, jak kropki liczy,

jaskółce, jak gniazdo kleci,

jak pająk rozsnuwa sieci.

I paź królowej – motyl –

niech fruwa tęczowo – złoty,

i ślimak środkiem dróżki

niech pełznie, wystawia różki…

Niech skacze pasikonik,

niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

Jak i ty – żyją tylko raz.

Sprawdźcie czy dziecko uważnie słuchało i potrafi odpowiedzieć na pytania:
-o jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
-gdzie można je spotkać?
-co jest ich wspólnym marzeniem?

Drodzy Rodzice, podkreślcie w rozmowie z dzieckiem, że niezależnie od gatunku, każdy ma prawo do życia, każdy jest potrzebny i dlatego należy mu się szacunek oraz, że należy dbać o przyrodę. Opowiedzcie dziecku, że obecnie w ramach dbania o owady, ekologię i przyrodę, sieje się zamiast trawników specjalne mieszanki kwiatów i traw, są to tzw. “kwietne łąki”, których nie trzeba nawozić, kosić, ani podlewać. Można również z dzieckiem zasiać takie nasiona w pobliżu domu i obserwować wspólnie jakie owady będą przylatywały, kiedy łąka wyrośnie.

Zabawa dźwiękowa “Jakie słyszysz zwierzę?”. Odtwarzanie nagrań odgłosów wydawanych przez różne zwierzęta: https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU .

Posłuchajcie wspólnie piosenki pt.” Dżungla” na stronie internetowej Youtube Kids- zabawa taneczna według pomysłu dziecka.

Zabawa ruchowo- naśladowcza “Pszczółki”– naśladowanie przez dziecko brzęczenia pszczoły.

Pobawcie się z dziećmi w “masażyki”. Masażyki to zabawy oparte na dotyku. Powstały z myślą o dzieciach i rodzicach, aby pogłębiać ich więź uczuciową.

Tu w zoo zawsze jest wesoło (dziecko leży na brzuchu)

tutaj małpki skaczą wkoło (po plecach ruchy naśladujące skoki po okręgu)

tutaj ciężko chodzą słonie (naciskanie płaskimi dłońmi)

biegną zebry niczym konie (lekkie stukanie pięściami)

żółwie wolno ścieżką człapią (lekkie przykładanie dłoni na płasko)

w wodzie złote rybki chlapią (muskanie wierzchem i wewnętrzną stroną dłoni).

Pobawcie się z dziećmi w quiz “Znawca zwierząt”. Wspólnie z dziećmi ułóżcie pytania i odpowiedzi do quizu o zwierzętach. Wyodrębnijcie kategorie: zwierzęta dzikie i hodowlane. Stwórzcie bank pytań, które rodzic zapisuje na pojedynczych karteczkach i na koniec przeprowadza quiz.

 

 

2. Temat “Święto mamy i taty” obejmuje zagadnienia:
-utrwalanie poznanych liter
-tworzenie i czytanie wyrazów (dzieci 6-letnie)
-przeliczanie obiektów w najbliższym otoczeniu
-dodawanie i odejmowanie w zakresie 9
-moja mama
-mój tata
-brat i siostra
-z rodziną najlepiej
-piknik rodzinny.

Podczas codziennych aktywności warto rozmawiać z dziećmi o rodzinie, wzmacniać poczucie przynależności do rodziny. Dzieci powinny utrwalać znajomość nazw związanych z relacjami w rodzinie: rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, krewni. Możecie Państwo przeglądać z dziećmi fotografie i powtarzać nazwy związane z pokrewieństwem: ciocia, wujek itp. Dzieci mają za zadanie rozwijać kompetencje językowe poprzez analizę i syntezę głosek oraz sylab w słowach. Usprawniamy słuch u dzieci, rozwiązując z nimi zagadki słuchowe. Należy rozwijać umiejętności matematyczne u dzieci poprzez określanie lewej i prawej strony w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała i innych obiektów. Warto zachęcać dzieci aby wykonywały prace plastyczne oraz maskotki dla rodzeństwa lub rodziców. Motywować dzieci do odczytywania prostych tekstów.

 

Piosenka pt.”Moja wesoła rodzinka”:

słowa Stanisław Karaszewski, muzyka Tomasz Strąk.

1. My rodzinę dobrą mamy, zawsze razem się trzymamy!

I choć czasem czas nas goni, my – jak palce jednej dłoni!

Ref. Mama, tata, siostra, brat i ja – to mój mały świat!

Dużo słońca, czasem grad – to wesoły jest mój świat!

2. Mama zawsze kocha czule, ja do mamy się przytulę.

Tata kocha, lecz inaczej, uspokaja, kiedy płaczę.

 Ref. Mama, tata, siostra, brat…

3. Gdy napsocę i nabroję, siedzę w kącie, bo się boję!

Tata skarci, pożałuje, a mamusia pocałuje!

Ref. Mama, tata, siostra, brat…

4. Kiedy nie ma taty, mamy, wszyscy sobie pomagamy!

I choć sprzątać nie ma komu, jest wesoło w naszym domu!

Ref. Mama, tata, siostra, brat…

Rozmowa na temat treści piosenki, omówienie każdej zwrotki.
O kim jest piosenka? Ile razy występuje słowo “mama”?
Poproście dziecko, aby opowiedziało Wam o najbliższej rodzinie, kto wchodzi w jej skład.

Zabawa w skojarzenia – doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat. Rodzic prosi by dziecko dokończyło zdanie “Dom to…”.

Zabawa w wiosenny piknik z dzieckiem – rozwijanie fantazji i wyobraźni, poszerzanie słownika czynnego o wyrazy związane z piknikiem.

Wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką pt.  “Moja rodzinka”.

Prosimy osoby chętne o wykonanie i wysłanie wspólnych zdjęć z Dnia Matki i Ojca obchodzonego u Was w domu. Zdjęcia pojawią się na naszej stronie internetowej w Galerii – Galeria Kotków.

Zagadki słuchowe “Co słychać w domu?”– nagrania odgłosów: wiercenia wiertarką, odkurzacza, wbijania gwoździ, płaczu małego dziecka, pracy w kuchni np. mikser, zmywarka.  https://www.youtube.com/watch?v=w-7bAERrKuo

Słuchanie wiersza pt. “Mój tato” Bożeny Formy.
Chodzimy z Tatą na długie spacery,
mamy wspaniałe górskie rowery.
Po parku na nich często jeździmy
i nigdy razem się nie nudzimy.

Gdy mroźna zima nagle przybywa
i śnieżnym szalem wszystko okrywa,
bierzemy narty i śnieżne szlaki
wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.

Często chodzimy razem do kina,
lubimy kiedy dzień się zaczyna.
Mam swego Tatę – to wielkie szczęście,
życzeń mu składam dziś jak najwięcej.

 

Rozmowa na temat treści wiersza. Niech dziecko zastanowi się kto opowiada ten wiersz, dziewczynka czy chłopiec? O kim jest mowa w wierszu? Czy umiecie opisać słowami jak wygląda Wasz tatuś? Czy macie jego zdjęcia kiedy był dzieckiem lub wykonane niedawno? Jaki jest tata?- cechy charakteru. Co lubicie robić wspólnie? Kim z zawodu jest Wasz tatuś? Jakie ma hobby?

Zabawa w spostrzegawczość- “Które przedmioty należą do mamy, a które do taty?”

Mama lub tata rozkłada przed dzieckiem przedmioty, należące do rodziców i prosi, aby dziecko je podzieliło na należące do tatusia i do mamusi. Gdy dziecko wskaże przedmiot, niech poda prawidłową nazwę. Poproście, aby postarało się wyodrębniać głoski w słowach.

Wykonanie maskotki dla brata, siostry lub rodziców, przy użyciu włóczki, starej rękawiczki bądź skarpetki, kolorowych guzików, kolorowego papieru lub materiału, kleju, wstążeczek. Do wypełnienia można użyć waty. https://www.youtube.com/watch?v=0d_YczDSFnk

 

Niech dziecko z pomocą rodzeństwa lub taty wykona dowolną techniką laurkę z okazji Dnia Mamy. Chętnych rodziców poprosimy o przesłanie zdjęć dzieci z wykonanymi  maskotkami lub laurkami.